Hoe richt je een Facebookpagina in voor je stichting?

In dit artikel leggen we je stap voor stap uit hoe je voor jouw stichting, vereniging of non-profitinstelling een Facebook-account opzet en inricht. Deze how to is geschreven voor de beginnende Facebook-gebruiker! Er zijn 10,4 miljoen Nederlanders die gebruik maken van het sociale medium. Zo’n 7,5 miljoen gebruiken Facebook zelfs dagelijks! Check Marketingfacts voor alle social media cijfers in 2017. Dus wanneer je nog geen bedrijfspagina hebt voor je stichting of goede doel, wordt het nu tijd. Laten we beginnen!

Stap 1 – Aanmaken van bedrijfspagina 

Vanuit je persoonlijke Facebook-account, maak je een (bedrijfs)pagina aan, rechtsboven in je venster.

image

Kies voor de optie ‘bedrijf, organisatie of instelling’. Let op! Kies niet voor goed doel of community, omdat bezoekers dan gegevens kunnen wijzigen op je pagina. Dit wil je natuurlijk niet wanneer je een representatieve Facebook-pagina voor je stichting of vereniging maakt. In de optie ‘bedrijf, organisatie of instelling’ kun je kiezen voor bijvoorbeeld goed doel, ngo of non-profitorganisatie. Hierbij vermeld je ook de naam van je organisatie.

image

Bij de laatste stappen voeg je een coverfoto toe, die staat bovenaan je pagina. En vervolgens een profielfoto. Ik raad je aan om hiervoor het logo van je organisatie te gebruiken. Facebook wil nog wel eens de afmetingen voor een coverfoto veranderen, dus check onlinewelke afmetingen actueel zijn. Voor een coverfoto zijn de huidige maten in elk geval 828 x 315 pixels en voor de profielfoto 180 x 180 pixels. Houd rekening met de positie van je foto; op je mobiel ziet een coverfoto er natuurlijk kleiner uit dan op een computer.

image

Je bedrijfspagina is aangemaakt en klaar om verder ingericht te worden!

Stap 2 – Informatie toevoegen 

Aan de linkerkant van je pagina kom je ‘info’ tegen. Hier kun je algemene gegevens over je stichting of goede doel invullen, zoals een adres, website, telefoonnummer en een stukje tekst van maximaal 255 tekens over je instelling. Schrijf bondig en kom snel tot de kern!

image

Stap 3 – Instellingen 

image

Rechtsbovenin je pagina vind je de instellingen van je Facebook-pagina. Hier kun je je pagina personaliseren. Het zijn teveel instellingen om allemaal te bespreken, dus ik wil vier instellingen uitlichten die van belang zijn om in contact te zijn en blijven met je doelgroep.

Algemeen > Berichten van bezoekers

Je kunt aangeven of je bezoekers wil toestaan berichten te publiceren en/of foto’s en video’s op je pagina te plaatsen. Je kunt het ook zo inrichten dat je als paginabeheerder toestemming geeft voor het plaatsen door bezoekers.

image

Berichten 
In deze optie kun je automatische gegenereerde berichten sturen naar bezoekers die contact met jouw organisatie of stichting zoeken via Messenger. Wanneer je niet in de gelegenheid bent om te reageren, stuurt Messenger automatisch een gepersonaliseerde reactie, bijvoorbeeld: ‘Hoi [voornaam van persoon], bedankt voor je bericht. We zijn momenteel niet aanwezig via Facebook, maar we nemen zo snel mogelijk contact met je op. Heb je ons al proberen te bereiken op [je telefoonnnummer]? Tot spreeks!’ Klik op personalisatie toevoegen, om hier je eigen gegevens in te zetten.

Pagina bewerken
Op je startpagina staan aan de linkerkant standaard tabbladen – waar ook het kopje info tussen staat. Deze tabbladen kun je hier verwijderen of nieuwe toevoegen en je kunt ze veranderen van volgorde. Zet jouw belangrijkste tabblad bovenaan!

Paginarollen 
Mijn advies is om de pagina niet alleen te beheren. Het kost tijd om een actief social media beleid te voeren en met meerdere paginabeheerders kunnen meer mensen content toevoegen op de pagina. Er zijn verschillende rollen, met allemaal andere rechten: beheerder, redacteur, moderator, adverteerder, analist en livebijdrager.

Je kunt vanaf nu je pagina gaan gebruiken en content plaatsen. Zorg dat de berichten die je plaatst relevant zijn en goed aansluiten bij je doelgroep. Meer tips nodig? Lees het artikel van Frankwatching over het plaatsen van berichten.

Heb je hulp nodig met het inrichten van je Facebook-pagina? Neem gerust contact op met The GreenBox en we helpen je graag!

Leave a Comment

Laat van je horen!

Wil je wat van ons weten? Vraag maar raak!

Start typing and press Enter to search